Den 1. juli træder en ny markedsføringslov i kraft. Den skal dels sikre, at dansk lov lever op til EU-handelsdirektivet, men den tilpasser også loven til en ny virkelighed med blandt andet online markedsføring. Her er lidt nedslag fra den nye lov. Nye EU-begreber EU-ordbogen betyder blandt andet, at der kan skelnes mellem BtC og BtB markedsføring. Reklamerer man mod …
Nyt fra Clockwork om reklame, markedsføring, kommunikation
Hurtig udrykning: Visuel identitet og website for nyt firma
Lægdsgaard er et helt nyt firma etableret af folk med stor erfaring med miljøsanering og nedbrydning. Firmaet havde brug for meget hurtigt at komme i luften og i markedet med visuel identitet og et website, og den opgave klarede Clockwork på mindre end en uge. Firmaet skulle have en identitet, der signalerede tyngde og seriøsitet overfor byggebranchen, og som samtidig …
De unge: Don’t call us…we’ll call you…
Hvad er forskellen på et tv-program og en Youtube film? Et bud: Seerne bliver eksponeret for tv-programmet – mens de selv søger Youtube-filmen. Det er måske en af grundene til, at de unge ser mindre og mindre tv: De foretrækker selv at styre kommunikationen, også med brands. En undersøgelse fra DRs Medieforskning viste i starten af 2015, at mens et …
Følelser og frontallapper – når teenagere tager beslutninger
Er du mor eller far til en teenager, så kender du det sikkert til bevidstløshed: Beslutninger, holdninger og handlinger er ofte impulsive, omskiftelige og uberegnelige – og affødt af andre ting end dine velmenende belæringer. Nyere videnskab viser, at det er der fysiske grunde til – og de grunde gør kommunikation til teenagere og unge til en helt speciel øvelse. …
Lokale fødevarer går frem – men går discount tilbage?
“Discountbølgen dør ud”, skriver Finans.dk i en clickbait-overskrift til en artikel om lokalt producerede fødevarer. Men er de lokale produkter et alternativ til discount? Eller konkurrerer de snarere med eksotisk luksus, der ikke længere er så fremmed for danske brugere? Eller bare til den bløde mellemvare? Den lokale bølge er en realitet. I hvert fald satses der på den i …
Vi lader forbrugerne tælle stjerner når de vælger madolie
Nogen typer madolier er bedre til særlige formål end andre. Det hjælper Zelected Foods nu forbrugerne med at finde rundt i, når de skal vælge ved hylden i supermarkedet – med et design udviklet af Clockwork. Er olien til stegning ved høj eller lav temperatur? Friture eller wok? Bagning? Som dressing eller marinade? Når madolie bruges til mange formål, så …
INSPIRATION: Emballager for miljøet
Alene økonomien gør, at de fleste producenter ikke bruger en overflod af materiale til emballage, med mindre at det er drevet af reel nødvendighed eller merværdi. Stigende mijøfokus stiller imidlertid også krav. Der er stadig mindre accept af overflødige og miljøskadelige emballager. Og innovative, miljøvenlige emballager kan faktisk vendes til markedsføringsværdi. En række brands rundt om i verden har fået …
Fødevarer med nyhedsværdi – ikke kun i produktet
Nyhedsværdi er en afgørende faktor for et fødevareprodukt, overfor både detailhandlen og forbrugerne. Men nyheden behøver ikke at ligge i de traditionelle definitioner: Nyt produkt, ny variant, ny smag. Den kan også ligge i nye måder at bruge produktet. Måske er produktet i det hele taget nyt for mange forbrugere, fordi de ikke har været i den traditionelle målgruppe for …
Convenience 2.0: Nemhed ikke en produktfordel, men et adgangskrav
Kvalitet eller convenience? Den problemstilling hører fortiden til. For i dag er convenience en simpel forudsætning, når mange forbrugere køber fødevarer. Så det er sundhed, smag og kvalitet, der skal gøre forskellen på markedet – vel at mærke til en konkurrencedygtig pris. Det handler om et holdningsskifte, der vel har været undervejs i flere årtier, men som nu for alvor …
Er din emballage online-klar?
En emballage er en fysisk indpakning af et produkt. Men for en mærkevare er det i høj grad også kommunikation. Emballagens udtryk, visualitet og budskaber skal sælge varen. Og det gælder faktisk også for en dagligvare i en online butik. Skal forbrugeren for eksempel købe en fødevare på Nemlig.com eller Shobr.dk, så vil det typisk være et klassisk packshot, der …