INSPIRATION: Emballager for miljøet
Alene økonomien gør, at de fleste producenter ikke bruger en overflod af materiale til emballage, med mindre at det er drevet af reel nødvendighed eller merværdi.
Stigende mijøfokus stiller imidlertid også krav. Der er stadig mindre accept af overflødige og miljøskadelige emballager. Og innovative, miljøvenlige emballager kan faktisk vendes til markedsføringsværdi.
En række brands rundt om i verden har fået masser af omtale og goodwill på at nytænke emballager, så de på en smart måde gør noget godt for vores fælles verden. Her er en række fine eksempler:
Emballage af kartoffelstivelse
Veuve Cliquot champagne har udviklet en emballage af katoffelstivelse. Den er isolerende, så champagnen kan holde temperaturen, og samtidig er den 100% nedbrydelig i naturen. Se historien i denne video.
Spiselig kiksekop
Fastfood kæden KFC har eksperimenteret med en kaffekop, der samtidig er en kiks med chokolade. Den kan holde på varmen i kaffen, og spises bagefter.
Plantebaseret flaske
Wholesome!, en leverandør af naturlige sødemidler, har udviklet en flaske, der er af 30% sukkerrør. Flasken bruges til Wholesome! økologisk blå agave.
Spiselig sixpack holder
Amerikanske Saltwater Brewery har skabt en holder til sixpacks af øldåser, der ikke bare er biologisk nedbrydelig, men også spiselig og fordøjelig for eksempelvis havskildpadder. Virksomheden forventer, at hvis holderen kommer i masseproduktion, kan den blive lige så billig som almindelige plastholdere.
Smartere skoemballager
Skotøjsæsker er en Både Puma og Nike har leget med muligheder for emballager, der både er mere praktiske og giver mindre materialeforbrug. Nike udviklede en “airbag” til deres Air Max. Puma kom op med “The Clever Little Bag”, og du kan se historien i denne video.