Convenience 2.0:  Nemhed ikke en produktfordel, men et adgangskrav

Convenience 2.0: Nemhed ikke en produktfordel, men et adgangskrav

Kvalitet eller convenience? Den problemstilling hører fortiden til. For i dag er convenience en simpel forudsætning, når mange forbrugere køber fødevarer. Så det er sundhed, smag og kvalitet, der skal gøre forskellen på markedet – vel at mærke til en konkurrencedygtig pris.

Det handler om et holdningsskifte, der vel har været undervejs i flere årtier, men som nu for alvor har passeret sit tipping point. Tidligere var convenience en nødløsning. I dag er det hverdagen for mange – så kan man om lørdagen tage forklædet på, og trylle med premium kød og rodfrugter. Men midt i en travl dagligdag skal det ofte gå helt anderledes stærkt.

Convenience 2.0 rummer flere elementer:

• I supermarkedet, som take-away og som færdigmad eller måltidskasser bragt til døren, så er de sunde færdigretter blevet in.

• Hurtig og god mad skal så vidt muligt være til rådighed altid og overalt. Gerne 24 timer i døgnet, så man kan spise når man har lyst og behov.

Udviklingen betyder, at især yngre forbrugerne i stigende grad forudsætter sundhed og kvalitet af den nemme og hurtige mad. Til gengæld behøver man som producent ikke tage så meget hensyn til husmoderstolthed og dårlig samvittighed, som det tidligere har været god latin, når man markedsførte convenience foods.

En mere kompleks konkurrencesituation

Convenience 2.0 bølgen spreder sig over flere kategorier. Den nemme mad kan være en færdigret fra supermarkedets fryser. Det kan tilberedt mad fra delikatesseafdelingen i samme butik. Det kan være en ret hentet fra en lokal fastfood restaurant, eller spist i restauranten. Og det kan være mad bragt til døren, fra en online butik, bestilt hos den lokale, eller sat i system af et storkøkken, der leverer ud af huset.

Ud fra en traditionel opdeling af markeder taler vi altså om flere forskellige baner at spille på, med forskellige spilleregler for konkurrencen. Men forbrugeren har kun én hverdag og én pengepung, så i virkeligheden er det alle mod alle, når man vil konkurrere på convenience 2.0 markedet.

Den frosne færdigret konkurrerer med et take-away måltid, bakken med den færdigblandede salatret konkurrerer med en sandwich on the go. I den situation handler det om at vinde forbrugerens gunst med andre og bedre argumenter en blot nemhed, vel at mærke på det rigtige tidspunkt af den daglige forbrugerrejse.

Det bliver et spørgsmål om både velrettet markedsføring og innovativ produktudvikling, der rammer smag, ønsker og adfærd. Men det kan også handle om at tænke distribution og strategiske alliancer. Denne video er fra en tysk convenience 2.0 konference, hvor en række virksomheder inspirerer hinanden.

Del videre