Behov, målgrupper og emballager
Målgruppen er død, lyder det bombastisk fra nogen markedsføringsfolk. Ganske vist er rygtet om målgruppens bortgang nok temmelig overdrevet, men den bliver mere og mere fragmenteret, og sværere og sværere at definere præcist. De samme forbrugere flytter sig fra den ene gruppe til den anden, afhængigt af situation.
Danmarks Statistik definerer for eksempel 37 forskellige former for familier. Derfor taler PEJ Gruppen i deres seneste trendrapport om situationisme, om at være til stede i de situationer, folk bevæger sig igennem, og løse behov i de situationer.
Hos Daloon er den tankegang ikke helt ny. I 2013 tog virksomheden for eksempel fat på den mangel på tid i dagligdagen, der er et evigt problem i de fleste familietyper. Daloons nemme ovnruller blev så gjort relevante i situationen med kampagnen Daloontid, som fokuserede på kvalitetstid, skabt af ruller, der blot skulle ind og ud af ovnen.
Vegetarer og flexitarer som målgruppe
I 2014 lancerede Daloon en serie bøffer uden kød. Produkterne har selvfølgelig en defineret målgruppe i vegetarer. Dem er der omkring 160.000 af i Danmark, og de fik et spændende nyt tilbud. Men gruppen af mennesker, der er “momentvis vegetarer” (aka. “flexitarer”) er langt større.
En undersøgelse fra A&B Analyse viste, at tre ud af fire danskere gerne vil have kødløse dage. Her passer produktserien lige ind i behovet og situationen. Blandt andet derfor hedder serien ikke “vegetariske bøffer”. Den hedder Meatfree.
Clockwork udviklede så et emballagedesign, der ikke sagde “til dig, der er vegetar og bor i kollektiv”, men i stedet havde fokus på produkt og food appeal. Daloon gør den kødløse dag til en god smagsoplevelse.
Nemt tilbehør
Tilsvarende har Daloon taget fat i det lidt oversete behov, der hedder “det nemme tilbehør”. Hovedparten af færdigproducerede fødevarer og færdigretter er enten hele måltider eller de produkter, der spiller hovedrollen i måltidet. De fleste Daloon produkter er skabt til, at forbrugeren selv kan gøre måltidet færdigt, og her er tilbehøret også en del af opgaven.
Det blev til Daloon Mini Gratiner. De kan sagtens bruges som en lille, let ret i sig selv, men de egner sig fortrinligt som et nemt, alternativt tilbehør. Clockwork udviklede emballager, der fulgte linjen fra Meatfree, så afsenderen var klar – men igen havde fokus på produktet, muligheder og food appeal.
Hvis du gerne vil vide mere om tendenserne i markedsføring af fødevarer, så giver vi gerne en præsentation. Ring eller mail til:
Jan Lindholm, 6314 0202, .