
Kommunikations-strategi hjalp Socialstyrelsen på vej
I Folketingets satspuljeaftale for 2012 blev der politisk afsat midler til at styrke indsatsen for evidensbaserede programmer i arbejdet med udsatte børn og unge. Denne opgave lå i Socialstyrelsen, et statsligt organ under Sundheds- og Ældreministeriet. Socialstyrelsen havde det praktiske ansvar for at udstede retningslinjer.
På baggrund af erfaring og gode referencer med public service markedsføring blev Clockwork i Odense valgt som reklamebureau til løsning af opgaven. Vi skulle bidrage til at formidle og udbrede fem evidensbaserede programmer i de danske kommuner, for det egentlige arbejde for udsatte børn og unge foregår.
Sammen med Socialstyrelsen udviklede Clockwork en kommunikationsstrategi, der skulle udbrede kendskabet til programmerne og skabe handling i kommunerne.
Clockwork eksekverede kommunikationen i overensstemmelse med strategien. Det skete på målrettede platforme, primært online på websites og offline i informative direct mails. Vi havde adgang til de nødvendige kontaktlister, så vi kunne bruge direct marketing som en effektiv vej til de relevante målgrupper.
Indsigt i social indsats
Clockwork havde erfaring med sundheds- og socialområdet fra ikke mindst Social- og Sundhedsskolen Fyn og fra kommunal markedsføring i flere kommuner.
Disse referencer var en godt udgangspunkt for at skaffe os indsigt i social indsats, og oversætte det juridiske og politiske sprog til brugbare anvisninger for kommunale afdelinger og deres arbejde.
Derfor kunne vi hjælpe Socialstyrelsen, der overordnet har som mål at bidrage til en bedre sundhed og social sikring for borgerne i Danmark gennem styrelsens arbejde inden for et bredt ansvarsområde.