Kommunikations-strategi hjalp Socialstyrelsen på vej
I Folketingets satspuljeaftale for 2012 blev der politisk afsat midler til at styrke indsatsen for evidensbaserede programmer i arbejdet med udsatte børn og unge. Denne opgave lå i Socialstyrelsen, et statsligt organ under Sundheds- og Ældreministeriet. Socialstyrelsen havde det praktiske ansvar for at udstede retningslinjer.
På baggrund af erfaring og gode referencer med public service markedsføring blev Clockwork i Odense valgt som reklamebureau til løsning af opgaven. Vi skulle bidrage til at formidle og udbrede fem evidensbaserede programmer i de danske kommuner, for det egentlige arbejde for udsatte børn og unge foregår.
Sammen med Socialstyrelsen udviklede Clockwork en kommunikationsstrategi, der skulle udbrede kendskabet til programmerne og skabe handling i kommunerne.
Clockwork eksekverede kommunikationen i overensstemmelse med strategien. Det skete på målrettede platforme, primært online på websites og offline i informative direct mails. Vi havde adgang til de nødvendige kontaktlister, så vi kunne bruge direct marketing som en effektiv vej til de relevante målgrupper.
Indsigt i social indsats
Clockwork havde erfaring med sundheds- og socialområdet fra ikke mindst Social- og Sundhedsskolen Fyn og fra kommunal markedsføring i flere kommuner.
Disse referencer var en godt udgangspunkt for at skaffe os indsigt i social indsats, og oversætte det juridiske og politiske sprog til brugbare anvisninger for kommunale afdelinger og deres arbejde.
Derfor kunne vi hjælpe Socialstyrelsen, der overordnet har som mål at bidrage til en bedre sundhed og social sikring for borgerne i Danmark gennem styrelsens arbejde inden for et bredt ansvarsområde.
Hvem er Socialstyrelsen?
Socialstyrelsen er en statslig institution, der har til formål at udvikle, regulere og føre tilsyn med sociale indsatser og ydelser i Danmark. De spiller en central rolle i at sikre velfærden og trivslen for borgere, der har behov for social støtte og hjælp.
Som en del af den danske regering har Socialstyrelsen ansvaret for at udforme og implementere politikker og strategier på det sociale område. Dette omfatter områder som socialt arbejde, børn og unge, udsatte grupper, handicap, ældre og meget mere. Deres arbejde er baseret på lovgivning og regler, der skal sikre, at alle borgere har adgang til de rette sociale indsatser og ydelser.
En vigtig del af Socialstyrelsens arbejde er at yde støtte og vejledning til kommuner, organisationer og andre aktører inden for det sociale område. Dette kan omfatte rådgivning om bedste praksis, implementering af nye initiativer og evaluering af eksisterende indsatser.
Desuden fører Socialstyrelsen tilsyn med, at kommunerne overholder lovgivningen og sikrer kvaliteten af de sociale tilbud og ydelser, der leveres til borgerne. Dette sker gennem inspektioner, rapportering og opfølgning på eventuelle fejl eller mangler.
Socialstyrelsen har et stort fokus på at fremme lige muligheder og rettigheder for alle borgere, uanset baggrund eller livssituation. Deres arbejde bidrager til at skabe et mere inkluderende og retfærdigt samfund, hvor alle har mulighed for at leve et godt liv og få den nødvendige støtte, hvis de har behov for det.
Clockwork kan hjælpe med konceptudvikling og kommunikationsstrategi
Som full-service reklamebureau er en af vores nøglekompetencer komminikations strategi og konceptudvikling. Vi omsætter og forenkler indsigter og strategi til brugbare planer for kommunikation og kreativ platforme. Vi skaber holdbare koncepter, der kan foldes ud i stærke ideer og budskaber med appel til de rigtige målgrupper.
Har du brug for hjælp til konceptudvikling og kommunikationsstrategi?
Kontakt Jan Lindholm
+45 4016 1602
jan@clockwork.dk