
Sammenhængskraft blev flettet ind i kommunikation for Sika Design
Sika Design er klassiske, håndlavede fletmøbler af høj kvalitet, i naturmaterialet rattan. De er produceret siden 1942, hvor virksomheden blev grundlagt.
I begyndelsen producerede Jysk Siv og Halmkunst enkle fletprodukter som kurve, julebukke og blomsteropsatser. I 1951 flyttede virksomheden til Fyn. Siden udviklede det sig til mange typer og designs, kollektioner i mange stilarter og til mange formål, til mange markeder og lande, under navnet Sika Design.
Clockwork fik som reklamebureau til opgave at sikre sammenhæng og genkendelighed i branding og marketing. Det skulle ske i et nutidigt udtryk der løftede arven, og som kunne være platform til at fortælle om komfort, kvalitet og bæredygtighed – udover det lækre, danske møbeldesign, der kendertegner Sika Design.
Designlinjen skulle samtidig kunne løfte de enkelte kollektioner, så de fik deres eget liv på deres egne præmisser, men med en enkel og stilren Sika identitet som gennemgående grafisk fundament.
Kollektioner som dele af en grafisk familie
Det blev til brochurer, kataloger og kommunikation, der formidlede Sika Design med en stilsikker tonalitet, og ikke blot de enkelte kollektionernes design.
I kataloger for kollektionen Icons fortalte Sika historierne om de legendariske danske møbeldesignere, som kollektionen gav et nyt liv i rattanmøbler baseret på de klassiske designs.
Kataloger for de lækre og behagelige Avantgarde fritidsmøbler og havemøbler gav vi rum til livsstil med lys og luft. Og cafémøblerne i Affäire emmede af fransk-inspireret caféliv. Men uanset de enkelte kollektioners særegne univers, skabte designlinjen sammenhængskraft.
Sika Design blev klædt på til at tage kampen op på nutidens marked. Både hos private forbrugere og hos erhvervskunder.