Hamburg Airport kategorivinder ved Summit Marketing Effectiveness Award

Clockworks femårige kampagne for Hamburg Airport har været effektiv – også sammenlignet med effektive kampagner fra hele verden. Det har Summit Marketing Effectiveness Award belønnet med en Best of Category Award i Integrated Consumer Campaign. Kampagnen for Hamburg Airport må dog dele værdigheden som kategorivinder i Integrated Campaign med en canadisk kampagne for byen Victoria i British Columbia – “Victoria …

EUs persondataforordning – nu skal ærmerne smøges op

Den nye markedsføringslov gælder fra 1. juli 2017. Men allerede nu skal markedsførere forberede sig på flere lovmæssige ændringer, når EUs persondataforordning træder i kraft den 25. maj 2018. Det er en forordning, der rummer stramninger af reglerne for, hvordan en virksomhed skal og må arbejde med personoplysninger. Det er en forordning, der skal tages alvorligt, for EU truer med …

Rivalisering som konkurrencefordel

Konkurrenter er noget, de fleste virksomheder gerne undgår. I hvert fald konflikten med konkurrenterne. Men ifølge en tysk rapport kan det faktisk være en spildt mulighed ikke at bruge rivalisering aktivt i markedsføringen. Rapporten hedder “Marketing, get ready to rumble: Why consumers appreciate brand rivalries”. Den er skrevet af Johannes Berendt og Sebastian Uhrich fra det tyske sportsuniversitet i Köln. …

Lempelser og stramninger af markedsføringsloven

Den 1. juli træder en ny markedsføringslov i kraft. Den skal dels sikre, at dansk lov lever op til EU-handelsdirektivet, men den tilpasser også loven til en ny virkelighed med blandt andet online markedsføring. Her er lidt nedslag fra den nye lov. Nye EU-begreber EU-ordbogen betyder blandt andet, at der kan skelnes mellem BtC og BtB markedsføring. Reklamerer man mod …

Hurtig udrykning: Visuel identitet og website for nyt firma

Lægdsgaard er et helt nyt firma etableret af folk med stor erfaring med miljøsanering og nedbrydning. Firmaet havde brug for meget hurtigt at komme i luften og i markedet med visuel identitet og et website, og den opgave klarede Clockwork på mindre end en uge. Firmaet skulle have en identitet, der signalerede tyngde og seriøsitet overfor byggebranchen, og som samtidig …

De unge: Don’t call us…we’ll call you…

Hvad er forskellen på et tv-program og en Youtube film? Et bud: Seerne bliver eksponeret for tv-programmet – mens de selv søger Youtube filmen. Det er måske en af grundene til, at de unge ser mindre og mindre tv: De foretrækker selv at styre kommunikationen, også med brands. En undersøgelse fra DRs Medieforskning viste i starten af 2015, at mens …

Følelser og frontallapper – når teenagere tager beslutninger

Er du mor eller far til en teenager, så kender du det sikkert til bevidstløshed: Beslutninger, holdninger og handlinger er ofte impulsive, omskiftelige og uberegnelige – og affødt af andre ting end dine velmenende belæringer. Nyere videnskab viser, at det er der fysiske grunde til – og de grunde gør kommunikation til teenagere og unge til en helt speciel øvelse. …

Lokale fødevarer går frem – men går discount tilbage?

“Discountbølgen dør ud”, skriver Finans.dk i en clickbait-overskrift til en artikel om lokalt producerede fødevarer. Men er de lokale produkter et alternativ til discount? Eller konkurrerer de snarere med eksotisk luksus, der ikke længere er så fremmed for danske brugere? Eller bare til den bløde mellemvare? Den lokale bølge er en realitet. I hvert fald satses der på den i …

Vi lader forbrugerne tælle stjerner når de vælger madolie

Nogen typer madolier er bedre til særlige formål end andre. Det hjælper Zelected Foods nu forbrugerne med at finde rundt i, når de skal vælge ved hylden i supermarkedet – med et design udviklet af Clockwork. Er olien til stegning ved høj eller lav temperatur? Friture eller wok? Bagning? Som dressing eller marinade? Når madolie bruges til mange formål, så …

INSPIRATION: Emballager for miljøet

Alene økonomien gør, at de fleste producenter ikke bruger en overflod af materiale til emballage, med mindre at det er drevet af reel nødvendighed eller merværdi. Stigende mijøfokus stiller imidlertid også krav. Der er stadig mindre accept af overflødige og miljøskadelige emballager. Og innovative, miljøvenlige emballager kan faktisk vendes til markedsføringsværdi. En række brands rundt om i verden har fået …