Følelser og frontallapper – når teenagere tager beslutninger

Er du mor eller far til en teenager, så kender du det sikkert til bevidstløshed: Beslutninger, holdninger og handlinger er ofte impulsive, omskiftelige og uberegnelige – og affødt af andre ting end dine velmenende belæringer. Nyere videnskab viser, at det er der fysiske grunde til – og de grunde gør kommunikation til teenagere og unge til en helt speciel øvelse. …

Lokale fødevarer går frem – men går discount tilbage?

“Discountbølgen dør ud”, skriver Finans.dk i en clickbait-overskrift til en artikel om lokalt producerede fødevarer. Men er de lokale produkter et alternativ til discount? Eller konkurrerer de snarere med eksotisk luksus, der ikke længere er så fremmed for danske brugere? Eller bare til den bløde mellemvare? Den lokale bølge er en realitet. I hvert fald satses der på den i …

Vi lader forbrugerne tælle stjerner når de vælger madolie

Nogen typer madolier er bedre til særlige formål end andre. Det hjælper Zelected Foods nu forbrugerne med at finde rundt i, når de skal vælge ved hylden i supermarkedet – med et design udviklet af Clockwork. Er olien til stegning ved høj eller lav temperatur? Friture eller wok? Bagning? Som dressing eller marinade? Når madolie bruges til mange formål, så …

INSPIRATION: Emballager for miljøet

Alene økonomien gør, at de fleste producenter ikke bruger en overflod af materiale til emballage, med mindre at det er drevet af reel nødvendighed eller merværdi. Stigende mijøfokus stiller imidlertid også krav. Der er stadig mindre accept af overflødige og miljøskadelige emballager. Og innovative, miljøvenlige emballager kan faktisk vendes til markedsføringsværdi. En række brands rundt om i verden har fået …

Fødevarer med nyhedsværdi – ikke kun i produktet

Nyhedsværdi er en afgørende faktor for et fødevareprodukt, overfor både detailhandlen og forbrugerne. Men nyheden behøver ikke at ligge i de traditionelle definitioner: Nyt produkt, ny variant, ny smag. Den kan også ligge i nye måder at bruge produktet. Måske er produktet i det hele taget nyt for mange forbrugere, fordi de ikke har været i den traditionelle målgruppe for …

Convenience 2.0: Nemhed ikke en produktfordel, men et adgangskrav

Kvalitet eller convenience? Den problemstilling hører fortiden til. For i dag er convenience en simpel forudsætning, når mange forbrugere køber fødevarer. Så det er sundhed, smag og kvalitet, der skal gøre forskellen på markedet – vel at mærke til en konkurrencedygtig pris. Det handler om et holdningsskifte, der vel har været undervejs i flere årtier, men som nu for alvor …

Er din emballage online-klar?

En emballage er en fysisk indpakning af et produkt. Men for en mærkevare er det i høj grad også kommunikation. Emballagens udtryk, visualitet og budskaber skal sælge varen. Og det gælder faktisk også for en dagligvare i en online butik. Skal forbrugeren for eksempel købe en fødevare på Nemlig.com eller Shobr.dk, så vil det typisk være et klassisk packshot, der …

Wittenborg 9100 – kaffe med et helt nyt touch

Wittenborg har skabt en ny generation af kaffemaskiner til kontor, hotel og restaurant. Den nye serie, 9100, har touch screen valg af masser af lækre varianter. Clockwork har bidraget med en europæisk kampagne, baseret på Wittenborgs mærkeværdier. Kampagnekonceptet er udviklet til at fungere på tværs af en række lande. Taglinen – Touch the One You Love – er på engelsk, …

Nemlig.com og Shobr – mærkevarer slår igen

Distributionen er kamppladsen for fødevaremærker. Producenterne kan produktudvikle, så meget de vil – hvis ikke produkterne kommer på supermarkedshylderne, så bliver de ikke solgt. Hvis du arbejder med salg og markedsføring hos en større fødevareleverandører, så kender du sikkert til presset, når årsforhandlingerne med kæderne nærmer sig. Her skal det afgøres, om jeres varer kommer til at møde forbrugerne i …

Pixels og enkelhed i byrummet

Digitale outdoor reklamer vinder frem, og der bliver flere og flere muligheder for at vise levende og lysende billeder i byrummet. Men det er et nyt medie, der stiller nye krav. Det handler ikke blot om at tænke reklamefilm – vi skal trække på erfaringer fra flere medier. For eksempel outdoor, webbannere og instore videoer. De digitale outdoors har grænseflader …