INSPIRATION: The Bacon pop-up Bar

Del denne:

Bacon er en af Danmarks store, klassiske eksportvarer. Alligevel skal vi til udlandet for at finde virkeligt nytænkende måder at markedsføre bacon.

Det er lidt synd, for bacon er i forbløffende grad et højinteresseprodukt, der burde kunne engagere forbrugere i kreativ markedsføring. Bacon er faktisk et af de mest google ord på nettet, i hvert fald i vores del af verden. Og i Sydafrika og USA har vi da også eksempler på, at der er tænkt ud af rammen.

I Franschhoek i Sydafrikas vindistrikt har en producent iscenesat bacon i en lækker bacon-pop-up-bar, der giver helt nye perspektiver, både med stil og med et glimt i øjet. Det er bacon med passion.

Masser af medieomtale af pop-up baren har med til at positionere bacon på en ny måde, og tilføje ny værdi til et produkt, der ellers har haft lav status.

I USA gik fødevarebrandet Oscar Mayer en helt anden vej med The Great American Bacon Barter. Her var udgangspunktet, at selv om bacon amerikanerne holder meget af produktet, så er bacon overraskende ubrandet. Oscar Mayer ville gerne have brandet knyttet til produktet.

Ideen: Hovedpersonen, Josh Sankey, blev sendt på en rejse med en vognfuld bacon. Denne bacon skulle han så bytte til de ting, han havde brug for på rejsen. Og det blev en amerikansk folkesag at hjælpe Josh Sankey på vej.

Du kan se, hvordan Josh Sankey og hans bacon blev modtaget i denne video.