Hamburg Airport kategorivinder ved
Summit Marketing Effectiveness Award

18. oktober 2017

Clockworks femårige kampagne for Hamburg Airport har været effektiv – også sammenlignet med effektive kampagner fra hele verden. Det har Summit Marketing Effectiveness Award belønnet med en Best of Category Award i Integrated Consumer Campaign.

Kampagnen for Hamburg Airport må dog dele værdigheden som kategorivinder i Integrated Campaign med en canadisk kampagne for byen Victoria i British Columbia – “Victoria Delivers”.

Til gengæld blev der ialt kun udvalgt 6 kategorivindere blandt samtlige mere end 1200 entries i alle kategorier. Med andre ord: Kampagnen for Hamburg Airport blev bedømt som én af de 6 bedste kampagner blandt mere end 1200.

Det var fem års arbejde, der blev belønnet – fra 2012 til 2016. Målet med kampagnen var at få flere danskere til at rejse ud i verden via Hamburg Airport, og det gjorde vi ved at positionere den som Syddanmarks internationale lufthavn. Budgettet var begrænset og regionalt, og de bærende medier var print – først branding og senere mere taktiske annoncer – webbannere, landing pages og PR.

Resultaterne var til at føle på. I 2011 rejste 160.000 danskere fra lufthavnen. I kampagnens første år, 2012 blev det løftet til 200.000, og derfra var tallene 220.200 i 2013, 250.000 i 2014 og 280.000 i både 2015 og 2016. Det sidste år blev stigningen begrænset af blandt andet grænsekontrol.

Kun 9 % blev belønnet
I Summit Marketing Effectiveness Awards bliver de indsendte arbejder bedømt på den præmis, at målet med marketing kommunikation er at ændre, påvirke eller forstærke målgruppens kendskab, holdninger og opfattelser.

I juryarbejdet gives fra 1 til 25 points for idé og kreativ styrke, 1 til 25 points for evnen til at skabe et ønske eller behov, 1 til 25 points for arbejdets evne til at bringe målgruppen tættere på handling gennem strategi og kreativ eksekvering, og 1 til 25 points evnen til at ændre, påvirke eller forstærke målgruppens kendskab, holdninger og opfattelser.

1267 arbejder fra 13 lande deltog i år, og af dem fik blot 9 % anerkendelse med sølv – svarende til shortliste. Ud fra sølvvinderne blev platinvindere udvalgt, og til sidst toppen af poppen: Kategorivindere.